Når en fugl kolliderer med et fly kalles det et fugleangrep. Fugleangrep kan resultere i ødeleggende ulykker og kan føre til betydelige flyskader. Globalt har dyrelivsstreik (fugler, pattedyr osv.) drept mer enn 301 mennesker og ødelagt over 298 fly i perioden mellom 1988 og 2021.
Sannsynligvis den mest kjente fugleangrepshendelsen er den med kaptein Chesley Burnett Sullenberger III som skjedde 15. januar 2009, da US Airways Flight 1549 (en Airbus 320) med 155 personer om bord foretok en tvangslanding i Hudson River etter å ha inntatt Canada gjess inn i begge motorene på 2900 fot over bakkenivå etter avgang fra LaGuardia flyplass i New York.

Hvorfor fugler flokker seg rundt flyplasser
​​
-
Matkilder: Naturlige matkilder finnes i gressletter på flyplasser og vannforekomster (f.eks. insekter, planter, nøtter og bær), og det er også mange menneskeskapte matkilder som matavfall
-
Åpent terreng: Flatt, åpent terreng, inkludert gressletter på flyplasser, rullebaner, taksebaner, forklær og asfalterte overflater, kan alle skape sikre områder for fugler og noe dyreliv
-
Bygninger og strukturer: Flyhangarer, terminalbygninger, rednings- og brannstasjoner på flyplasser, gamle fly, belysnings- og skiltstrukturer gir alle soveplasser, sitteplasser eller mulige reirplasser
-
Landskapsarbeid: Landskapsutbygginger har potensial til å skape tett vegetasjon som kan bli en rasteplass, gi rikelig høst- og vintermattilgang, og skape stående vann eller vassdrag som tiltrekker måker og vannfugler
-
Vannforekomster: Åpent, stående vann, som balanserende dammer, siv, vassdrag, dreneringsgrøfter eller elvekanaler, kan tiltrekke seg store flokkende fugler, inkludert ender, gjess og svaner

Nå til emnet: Faktisk brukes LRAD-systemer i mange hundre applikasjoner for å avvise fugler. Spesielt på flyplasser og flybaser, men også i området med søppelfyllinger og åpne gruver. Med vår partner Detect (merlin radar) har vi også utstyrt flere hundre installasjoner med LRAD-systemer. Det som er spesielt her er at applikasjonen i stor grad er automatisert. Så snart Merlin-radaren oppdager flokker av fugler i et definert område, utløses LRAD-ene automatisk.
Fordelen er ganske klar, filene kan endres fortløpende etter fugler kan fort tilvenne seg til en repeterende lyd og effekten. Dette skjer etter kort tid, for eksempel med gasskanoner eller andre systemer med de samme lydene om og om igjen. Dette er absolutt en ubestridelig fordel med LRAD-systemer. For eksempel nesten alle italienske flyplasser bruker LRAD-systemer for å minimere risikoen for fugler streiker. I offshoreområdet også blant annet å holde helikopterplass fri for fugler før en landing
to ting øker i betydning: 1. ved å bruke LRAD-systemer kan jeg også unngå dødsulykker av fuglene, og 2. Jeg forhindrer også en (kostbar) stenging av turbinene dersom fugler forviller seg inn i dette sikrede området.
Ta kontakt for ytterlig informasjon om LRAD systemene.
per@airsafe.no
